Mosty typu extradosed wymagają zaawansowanych technologii i precyzyjnego wykonania, co może być wyzwaniem dla niektórych firm budowlanych. Jednak dla zespołu inżynierów z Freyssinet Polska Sp. z o.o. specjalistyczne projekty i ich realizacja to codzienność.

Nowoczesny most typu extradosed w Kostrzynie nad Odrą już niedługo będzie nową wizytówką miasta. Most ten łączy cechy mostów podwieszanych i belkowych, co pozwala na osiągnięcie większej efektywności konstrukcyjnej przy niższych kosztach budowy. Charakteryzuje się niższymi pylonami co w konsekwencji prowadzi do niższych kosztów serwisowania/utrzymania obiektu. Konstrukcja mostu jest zatem bardziej ekonomiczna i jednocześnie estetyczniejsza w porównaniu do tradycyjnych mostów belkowych.

Na kontrakcie realizowanym w Kostrzynie nad Odrą Freyssnet Polska Sp. z o.o. jest odpowiedzialny za wykonanie podwieszenia i sprężenia mostu. Ponadto dostarczy specjalistyczne wyposażenie dla tego obiektu – łożyska i dylatacje.

Kilka szczegółów technicznych i terminów:

-długość mostu – 300 m

-trzy przęsła mostu, w tym długie na 150 m przęsło nurtowe – wybudowane metodą nawisową w wykorzystaniem wózka formowania nawisowego

-wykonanie jednego segmentu mostu (jest ich łącznie ponad 20), wraz z ich sprężeniem trwa od 7 do 10 dni

-podwieszanie segmentów do 17 metrowego pylonu (licząc od poziomu płyty jezdnej) trwa około miesiąca

-kluczowy moment dla tej skomplikowanej operacji to podniesienie pierwszego segmentu oraz naciągnięcie pierwszej liny zakotwionej w pylonie.

Główny wykonawca: WARBUD S.A.

Inwestor: Gospodarstwo Państwowe Wody Polskie przy wsparciu Inżyniera Sweco Polska Sp. z o.o. i w partnerstwie z GDDKiA